Je hoort het vaak genoeg, maar hopelijk nadat het vaak genoeg uit is gelegd, steeds minder.

Wanneer mensen wordt gevraagd wat ze er van vinden dat hun internetprovider, de overheid of Google ze volgen en of ze zich zorgen maken om hun privacy is dit een vaak gegeven antwoord;

Ik heb toch niets te verbergen.

Op zich niet direct verkeerd, want men bedoelt waarschijnlijk te zeggen dat ze niets fout doen en daarom niets te verbergen hebben. Als je het zo bekijkt is zo'n antwoord wel te begrijpen.

Voor diegenen die nog niet helemaal helder hebben wat het probleem dan is, is deze beknopte uitleg die nog lang niet alle lading dekt, maar je hopelijk weer wat bewuster maakt.

De data die wordt verzameld door onder andere tracking cookies zegt heel veel over jou. Je gedrag wat je interessant vind en waar je in geinteresserd bent. Wanneer al die gegevens worden verzameld en gecombineerd (door verschillende bedrijven) dan kan je persoonlijkheid bijvoorbeeld heel nauwkeurig in kaart worden gebracht. En als commerciële bedrijven (of zelfs de overheid) die gegevens in handen krijgen dan zullen die gegevens niet worden gebruikt in je voordeel.

Commerciële bedrijven willen namelijk graag (heel) veel geld aan je verdienen. En dat doen ze effectiever wanneer ze weten waar je in geïnteresseerd bent. Natuurlijk begrijp je dat wanneer je naar een stofzuiger zoekt je ook veel advertenties krijgt over het kopen van stofzuigers. Dat is een zeer simpele versie van de uitleg van trackingcookies.

Het probleem ligt hem vooral in het feit dat niet alleen die cookies zorgen voor 'data' over jou. Ook bijvoorbeeld alle websites die je bezoekt en de zoekopdrachten die je invoert bij Google zijn van onschatbare waarde om je beter te leren kennen. Het gaat zelfs zo ver dat er opgeslagen wordt wanneer je je Instagramfeed doorscrollt en je eventjes stopt bij iets wat je interessant vind. Dit wordt minstens zo makkelijk naast je Whatsapp contacten gelegd om die informatie ook weer te gebruiken en te combineren.

Kunstmatige intelligentie helpt ook mee met het combineren van al die gegevens en miljoenen andere datapunten om je persoonlijkheid in kaart te brengen. Dat kan voor verschillende doeleinden worden ingezet. Vooral om je te beinvloeden. Niet alleen om je over te halen om een product te kopen. Het kan ook goed gebruikt worden om je mening over bijvoorbeeld een politieke partij te beinvloeden.

En dit alles gebeurd al op dit moment. Het is van groot belang dat je weet dat je wèl wat te verbergen hebt. En dat is namelijk je eigen 'data' die je achterlaat terwijl je op het web surft, in de winkel wat koopt, contactloos betaalt bij de pomp en zo'n beetje elke digitale handeling die je doet. Hoe onschuldig die ook lijkt.

    Reageer

    Je email adres wordt nooit gepubliceerd

    Reageer altijd inhoudelijk en met respect. Check de privacy policy hoe er met de ingevoerde gegevens om wordt gegaan.